Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/index.php:1) in /home/klient.dhosting.pl/fundacjamd/radionowakultura.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":5461,"date":"2023-09-01T16:18:43","date_gmt":"2023-09-01T14:18:43","guid":{"rendered":"http:\/\/radionowakultura.pl\/?p=5461"},"modified":"2023-09-01T16:18:44","modified_gmt":"2023-09-01T14:18:44","slug":"w-gdanskiej-sali-bph-zaspiewaja-o-dzielnych-polkach","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/radionowakultura.pl\/w-gdanskiej-sali-bph-zaspiewaja-o-dzielnych-polkach\/","title":{"rendered":"W gda\u0144skiej Sali BPH za\u015bpiewaj\u0105 o dzielnych Polkach"},"content":{"rendered":"\n

To b\u0119dzie muzyczna opowie\u015b\u0107 o kobietach, kt\u00f3re walczy\u0142y o niepodleg\u0142o\u015b\u0107 Rzeczypospolitej, ale by\u0142y te\u017c ostoj\u0105 polsko\u015bci i patriotyzmu polskiej rodziny. W pi\u0105tek 1 wrze\u015bnia 2023 roku odb\u0119dzie si\u0119 w Gda\u0144sku VIII ju\u017c edycja „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci. Wydarzenie to od kilku lat jest organizowane w miejscu o du\u017cym znaczeniu dla naszej historii jakim jest Sala BHP Stoczni Gda\u0144skiej.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jaka jest geneza tych muzycznych spotka\u0144 na Pomorzu opowiedzia\u0142 producent „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci” Jacek „Wiejski” G\u00f3rski.<\/p>\n\n\n\n

– „Koncert Niepodleg\u0142o\u015bci” narodzi\u0142 si\u0119 11 listopada 2009 roku i zainagurowa\u0142 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Natomiast od pocz\u0105tku chodzi\u0142o nam „po g\u0142owie” organizowanie tych koncert\u00f3w w dniach \u015bwi\u0105t narodowych szczeg\u00f3lnie wa\u017cnych w naszej historii. Nast\u0119pn\u0105 dat\u0105 po 11 listopada, kt\u00f3r\u0105 uda\u0142o si\u0119 u\u015bwietni\u0107 koncertem, to by\u0142 3 maja i seria koncert\u00f3w na Zamku Kr\u00f3lewskim w Warszawie. A p\u00f3\u017aniej przysz\u0142a pora na Westerplatte. I z tym miejscem wybuchu II wojny \u015bwiatowej zwi\u0105zana jest tylko jedna data – 1 wrze\u015bnia. Pojawili\u015bmy si\u0119 w 2016 roku na Westerplatte i tak si\u0119 zacz\u0119\u0142a nasza „przygoda” z Gda\u0144skiem. Trwa ona ju\u017c osiem lat. W mi\u0119dzyczasie – z powod\u00f3w pogodowych – podj\u0119li\u015bmy decyzj\u0119, \u017ceby jednak przenie\u015b\u0107 si\u0119 do zamkni\u0119tego pomieszczenia, jako \u017ce wyst\u0119py na Westerplatte wi\u0105za\u0142y si\u0119 z niepewno\u015bcia – czy b\u0119dzie sztorm czy nie b\u0119dzie sztormu, jaka b\u0119dzie pogoda, czy nie b\u0119dzie silnie wia\u0142o? Trzy lata temu zmuszeni nadci\u0105gaj\u0105cymi silnymi wiatrami, kt\u00f3re – wed\u0142ug zapowiedzi – mia\u0142y uniemo\u017cliwi\u0107 w og\u00f3le rozstawienie sceny, podj\u0119li\u015bmy decyzj\u0119 o przeniesieniu koncertu do Sali BHP Stoczni Gda\u0144skiej, kt\u00f3ra otworzy\u0142a dla nas swoje podwoje. Dzi\u0119ki wsp\u00f3\u0142pracy z Fundacj\u0105 Promocji Solidarno\u015bci spotkamy si\u0119 ju\u017c po raz trzeci w tym miejscu, tak\u017ce bardzo wa\u017cnym dla naszej historii. Tutaj ta historia jest rado\u015bniejsza ni\u017c na Westerplatte, gdzie jest to data wi\u0105\u017c\u0105ca si\u0119 z wielk\u0105 tragedi\u0105, za\u015b Sala BHP jest zwi\u0105zana z prze\u0142omem, kt\u00f3ry doprowadzi\u0142 nas w ko\u0144cu do odzyskanej niepodleg\u0142o\u015bci<\/em> – stwierdzi\u0142 organizator wydarzenia.<\/p>\n\n\n\n

Jaka jest g\u0142\u00f3wna idea tegorocznego gda\u0144skiego „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci”?<\/p>\n\n\n\n

– \u00d3smy „Koncert Niepodleg\u0142o\u015bci” w Gda\u0144sku dedykowany jest Polkom – kobietom bez kt\u00f3rych nie spos\u00f3b by\u0142oby m\u00f3wi\u0107 dzisiaj o naszej niepodleg\u0142o\u015bci. S\u0105 to zar\u00f3wno te bohaterki zupe\u0142nie anonimowe – matki, \u017cony, c\u00f3rki, kt\u00f3re dba\u0142y o polsko\u015b\u0107 naszych dom\u00f3w, kiedy m\u0119\u017cczyzn nie by\u0142o, albo byli na wojnie albo przebywali w obozach zag\u0142ady, byli zsy\u0142ani na Syberi\u0119. I wtedy to na barkach naszych polskich kobiet spoczywa\u0142o wychowywanie nast\u0119pnych pokole\u0144, dbanie o patriotyzm, o polsko\u015b\u0107, o zachowanie j\u0119zyka polskiego, o szanowanie tradycji, o wiar\u0119 i religi\u0119. O to wszystko bez czego nasz nar\u00f3d nie jest w stanie przetrwa\u0107. Ale opr\u00f3cz tych anonimowych, zapomnianych i w\u0142a\u015bciwie nie zdefiniowanych polskich kobiet, kt\u00f3re by\u0142y gwarantem tej naszej niepodleg\u0142o\u015bci i sprawi\u0142y, \u017ce co mniej wi\u0119cej co \u0107wier\u0107 wieku wybucha\u0142o kolejne powstania i Polacy dopominali si\u0119 o swoj\u0105 wolno\u015b\u0107, mamy te\u017c kobiety, kt\u00f3re dokonywa\u0142y czyn\u00f3w wielkich na r\u00f3wni z m\u0119\u017cczyznami, ktore cz\u0119sto „rami\u0119 w rami\u0119” z m\u0119\u017cczyznami, cz\u0119sto w m\u0119skim przebraniu i ukrywaj\u0105c swoj\u0105 p\u0142e\u0107 sz\u0142y na pierwsz\u0105 lini\u0119 i walczy\u0142y z broni\u0105 w r\u0119ku. Pewnie tak\u0105 najbardziej zapami\u0119tan\u0105, bo upami\u0119tnion\u0105 dziesi\u0105tkami, je\u015bli nie setkami, ulic w ca\u0142ej Polsce jest Emilia Plater. Ale takich kobiet by\u0142o wiele. My ten koncert dedykujemy trzem szczeg\u00f3lnym postaciom zwi\u0105zanym z Gda\u0144skiem. To jest Erwina Barzychowska – jedenastoletnia dziewczynka, kt\u00f3ra poparzona miotaczami ognia zmar\u0142a tragicznie podczas obrony Poczty Gda\u0144skiej 1 wrze\u015bnia 1939 roku. Danuta Siedzik\u00f3wna „Inka” – \u017bo\u0142nierka Wykl\u0119ta, \u0142\u0105czniczka z oddzia\u0142u majora Zygmunta Szydzielarza „\u0141upaszki”, kt\u00f3ra zosta\u0142a zamordowana w wi\u0119zieniu na Kurkowej w 1946 roku przez komunistycznych oprawc\u00f3w. I wreszcie Anna „Solidarno\u015b\u0107” czyli Anna Walentynowicz zwi\u0105zana w\u0142a\u015bnie z tym miejscem, w kt\u00f3rym koncert si\u0119 b\u0119dzie odbywa\u0142 czyli z Sal\u0105 BHP. Wsp\u00f3\u0142tw\u00f3rczyni Wolnych Zwi\u0105zk\u00f3w Zawodowych oraz NSZZ „Solidarno\u015b\u0107” i kobieta, bez kt\u00f3rej nie by\u0142oby mowy o strajkach gda\u0144skich sierpnia 1980 roku. To w\u0142a\u015bnie z \u017c\u0105daniem przywr\u00f3cenia Anny Walentynowicz do pracy wybuch\u0142y strajki gda\u0144skie. Je\u017celi m\u00f3wimy o sierpniu 1980 roku to pami\u0119tajmy, \u017ce tych wydarze\u0144 prawdopodobnie by nie by\u0142o, gdyby nie Anna Walentynowicz. Wszystkie te postaci zosta\u0142y spi\u0119te s\u0142owem-klamr\u0105, kt\u00f3re jest podtytu\u0142em tego koncertu czyli „niepokorne”. Ale tych kobiet w naszej historii jest w zasadzie niesko\u0144czona liczba, bo wielu nazwisk nie podamy, przytoczymy te najwa\u017cniejsze, zaczynaj\u0105c te\u017c od naszych kr\u00f3lowych – Jadwigi Andegawa\u0144skiej, kt\u00f3ra by\u0142a koronowana na kr\u00f3la Polski, bo nie bu\u0142o wtedy kr\u00f3lowej i ona pe\u0142ni\u0142a rol\u0119 kr\u00f3la, a ko\u0144cz\u0105c w\u0142a\u015bnie na bohaterkach nam wsp\u00f3\u0142czesnych, w tym w\u0142a\u015bnie Annie Walentynowicz<\/em> – wyja\u015bni\u0142.<\/p>\n\n\n\n

Jacek „Wiejski” G\u00f3rski opowiedzia\u0142 tak\u017ce o wykonawcach i repertuarze koncertu.<\/p>\n\n\n\n

– „Koncert Niepodleg\u0142o\u015bci” to nie tylko wydarzenie, ale i zesp\u00f3\u0142 muzyk\u00f3w sesyjnych, kt\u00f3ry od lat wykonuje repertuar. W sumie spotykamy si\u0119 w tym gronie ju\u017c po raz czterdziesty dziewi\u0105ty i jest to ju\u017c pi\u0119tnasty rok, kiedy koncert jest realizowany. Liderk\u0105 zespo\u0142u jest Ola Turkiewicz – polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa, kompozytorka, aran\u017cerka, kt\u00f3ra jest frontmenk\u0105. A towarzyszy\u0107 jej b\u0119dzie Tomasz Bacajewski, zwi\u0105zany z Pomorzem \u015bwietny wokalista. A z obojgiem artyst\u00f3w na scenie wyst\u0105pi blisko dwudziestoosobowy zesp\u00f3\u0142 muzyk\u00f3w – sekcja rytmiczna i smyczkowa oraz Anna Suda – instrumentalista elektroniczna, muzyk techno-housowy, kt\u00f3ra \u0142\u0105czy te dawne brzmienia z rytmami ultranowoczesnymi, bo to ju\u017c muzyka wsp\u00f3\u0142czesna, kojarzona z muzyk\u0105 klubow\u0105. Ale to nie tylko to, bo sekcja rytmiczna i sekcja smyczkowa powoduj\u0105, \u017ce mo\u017cemy m\u00f3wi\u0107 w przypadku „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci” muzyce hybrydowej. Muzyka hybrydowa to znak firmowy tego wydarzenia czyli muzyka, kt\u00f3ra eksponuj\u0105c i maj\u0105c za fundament muzyk\u0119 tradycyjn\u0105, dawn\u0105 – w naszym przypadku s\u0105 to zar\u00f3wno pie\u015bni wojskowe, hymny, jak i patriotyczne oraz ludowe, i one stanowi\u0105c fundament kompozycji i aran\u017cacji hybrydowych. Ta hybrodowo\u015b\u0107 polega na tym, \u017ce dawne harmonie, nuty, brzmienia, s\u0142owa, prezentowane s\u0105 na tle wsp\u00f3\u0142czesnej instrumentalistyki. \u0141\u0105czymy wsp\u00f3\u0142czesno\u015b\u0107 z tradycj\u0105 i dziedzictwem. Nazwali\u015bmy to muzyk\u0105 hybrydow\u0105, ale nie jeste\u015bmy wynalazcami tego stylu. Przed nami s\u0142awni tw\u00f3rcy, bez kt\u00f3rych nie mo\u017cna by\u0142oby m\u00f3wi\u0107 w pe\u0142ni tego s\u0142owa o polskiej kulturze jak Szymanowski czy Chopin, kt\u00f3rzy w swoim czasie te\u017c „hybrydowali” \u00f3wczesn\u0105 wsp\u00f3\u0142czesn\u0105 muzyk\u0119 z pie\u015bniami i nutami tradycyjnymi, ludowymi. Ale te\u017c muzyka hybrydowa dla nas to te\u017c inne wzorce z muzyki ju\u017c nam wsp\u00f3\u0142czesnej – Peter Gabriel, Sting – oni te\u017c pi\u0119knie „hybryduj\u0105” tradycyjne brzmienia i bardzo cz\u0119sto si\u0119gaj\u0105 do muzyki \u017ar\u00f3de\u0142, korzeni. I te\u017c \u0142\u0105cz\u0105 to dziedzictwo, zachowane gdzie\u015b na \u015bwiecie, ze wsp\u00f3\u0142czesnymi instrumentami i nurtami muzycznymi. To jest wi\u0119c charakterystyczna cecha „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci. A je\u017celi chodzi o repertuar to koncert otworzy wsp\u00f3\u0142czesna kompozycja Oli Turkiewicz, zatytu\u0142owana „Dobrawa”. Powsta\u0142a do \u015bredniowiecznego \u0142aci\u0144skiego tekstu Galla Anonima z „Kroniki Polskiej”, opowiadaj\u0105cego o ksi\u0119\u017cnej „Dobrawie”, kt\u00f3ra po\u015blubi\u0142a Mieszka I i to wydarzenie stanowi w zasadzie pocz\u0105tek naszej pa\u0144stwowo\u015bci. Chwil\u0119 p\u00f3\u017aniej za spraw\u0105 pie\u015bni „Po\u017cegnanie”, pochodz\u0105cej z prze\u0142omu XVI i XVII wieku, przeniesiemy si\u0119 wraz z publiczno\u015bci\u0105 w czasy „Z\u0142otego Wieku” historii Polski i w czasy te\u017c niestety wojen polsko-tureckich, kt\u00f3re si\u0119 wtedy rozgrywa\u0142y. Kolejne pie\u015bni „Bywaj dziewcz\u0119 zdrowa” i „Bia\u0142a chor\u0105giewka” ju\u017c s\u0105 bardziej zwi\u0105zane z pocz\u0105tkiem XIX wieku, epok\u0105 napoleo\u0144sk\u0105 i Powstaniem Listopadowym. Tego okresu dotyczy tak\u017ce niesamowity wiersz Wincentego Pola „Bracia! Rocznica” m\u00f3wi\u0105cy o Polkach, kt\u00f3re by\u0142y uprowadzane g\u0142\u00f3wnie przez Moskali. Ale historia uprowadzania Polek mia\u0142a du\u017co szerszy kontekst, bo to te\u017c najazdy tatarskie i tureckie i branie w jasyr. Niekt\u00f3re z tych Polek – jak Roksana – dosz\u0142y do bardzo wysokich funkcji w pa\u0144stwie tureckim. Roksana by\u0142a \u017con\u0105 su\u0142tana, kt\u00f3ra tak naprawd\u0119 zadecydowa\u0142a o polityce Turcji mi\u0119dzy innymi wobec Rzeczypospolitej, wi\u0119c mamy j\u0105 obok Jadwigi Andegawe\u0144skiej. Mamy te\u017c Mniszk\u00f3wn\u0119, kt\u00f3ra by\u0142a koronowana na caryc\u0119 Moskwy w czasie dymitriad i te\u017c odegra\u0142a wa\u017cn\u0105 rol\u0119 w tamtejszej historii. Kolejne pie\u015bni to ju\u017c okres I wojny \u015bwiatowej – „Matka” i Pie\u015b\u0144 pierwszej Ochotniczej Legi Kobiet. A nast\u0119pne piosenki to ju\u017c „Ko\u0142ysanka le\u015bna”, „Kujawiak akowski” i „Moja ma\u0142a dziewczynko z AK” zwi\u0105zane z okupacj\u0105 niemieck\u0105, z latami 1939-44. I piosenka, kt\u00f3r\u0105 zamkniemy ten koncert to „Trzynastego grudnia”, kt\u00f3ra powsta\u0142a w obozie internowanych w wi\u0119zieniu na Olszynce Grochowskiej w 1981 lub 1982 roku – w przypadku takich pie\u015bni nie da si\u0119 dok\u0142adnie ustali\u0107 daty – i jest protestem przeciwko genera\u0142owi Jaruzelskim i juncie wojskowej, kt\u00f3ra dokona\u0142a brutalnego „mordu” na „karnawale Solidarno\u015bci”<\/em> – podkre\u015bli\u0142 producent koncertu.<\/p>\n\n\n\n

VIII „Koncert Niepodleg\u0142o\u015bci” w Gda\u0144sku rozpocznie si\u0119 w pi\u0105tek 1 wrze\u015bnia o godzinie 19.00 w Sali BHP Stoczni Gda\u0144skiej. Wst\u0119p jest wolny, jednak liczba miejsc limitowana a Wej\u015bci\u00f3wki b\u0119d\u0105 do pobrania na p\u00f3\u0142 godziny przed wydarzeniem.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

To b\u0119dzie muzyczna opowie\u015b\u0107 o kobietach, kt\u00f3re walczy\u0142y o niepodleg\u0142o\u015b\u0107 Rzeczypospolitej, ale by\u0142y te\u017c ostoj\u0105 polsko\u015bci i patriotyzmu polskiej rodziny. W pi\u0105tek 1 wrze\u015bnia 2023 roku odb\u0119dzie si\u0119 w Gda\u0144sku VIII ju\u017c edycja „Koncertu Niepodleg\u0142o\u015bci. Wydarzenie to od kilku lat jest organizowane w miejscu o du\u017cym znaczeniu dla naszej historii jakim jest Sala BHP Stoczni […]<\/p>\n","protected":false},"author":4,"featured_media":5463,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"om_disable_all_campaigns":false,"_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[7,8,5,83],"tags":[246,113,105,672,99,674],"aioseo_notices":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461"}],"collection":[{"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/4"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5461"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5464,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461\/revisions\/5464"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5463"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5461"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5461"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/radionowakultura.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5461"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}